Vítkov hill
- semestrální práce v atelieru Michala Kuzemenského a Ondřeje Synka
- nominace na nejlepší semestrální projekt Fakulty Architektury ČVUT
- prezentační plakát (PDF / 11,2 MB)
- 2012
Vítkov má díky své poloze a topografii obrovský potenciál, který zůstává zejména kvůli nepřístupnosti kopce nevyužit. Návrh pomocí zásahů různého rozsahu zlepšuje přístup na Vítkov a nabízí ho obyvatelům přilehlých čtvrtí a celému městu. Hlavním principem oživení kopce je využití a zesílení přirozené polarity mezi jeho severním a jižním svahem.
Nepřístupnost Vítkova je dána nejen strmostí jeho svahů, ale zejména pak nepřekonatelnými bariérami v podobě liniových dopravních staveb, které až donedávna obkružovaly kopec ze všech stran. Jednokolejná trať na žižkovské straně sice byla sice nahrazena cyklostezkou, která je ovšem k sousedícímu svahu i přilehlé uliční síti téměř stejně inertní jako původní železnice. Pohodlný přístup z centra Prahy je znemožněn kolejištěm Masarykova nádraží, Negrelliho viaduktem a severojižní magistrálou. Karlín je od kopce zcela odříznut železnicí a vysokou opěrnou zdí.
Návrh využívá a zesiluje rozdílnost jižního a severního svahu kopce, která je přirozeně daná topografií Vítkova, orientací ke světovým stranám i současným využitím a přístupností jednotlivých svahů. Jižní svah je slunný, otevřený, prostupný, aktivní. Severní svah si ponechává svůj tajemný, divoký, romantický ráz.